Helyes testtartás – egy fájdalommentes életért

A rossz tartás melegágya a nyak-, váll, hát, derékfájdalmaknak. Akár ülve, akár állva, az izmok elmerevedéséhez és a gerincoszlop kóros elváltozásához vezethet. Emiatt könnyen előfordulhat az is, hogy bizonyos mozdulatokra nyilalló, szúró fájdalom, izomgörcs jelentkezik. Ennek megelőzése egyszerű, de mégis igényel egy kis tudást.

Gyakran keresnek fel azzal vendégek, hogy „beállt” a hátuk, derekuk, masszírozzam ki. Természetesen sokat tudok segíteni egy lazító masszázzsal, kinesio tape (a taperől bővebben) felhelyezésével, de ez mindig csak tüneti megoldás. Ezért a masszázs előtt/közben/után próbálok elegendő tudást átadni a vendégnek ahhoz, hogy ez többet lehetőleg ne forduljon elő. Ilyen tudás például a helyes testtartások kivitelezése, melyet e cikkemben részletezek.

ules1

Helyes testtartás ülve, számítógép előtt: Hátunk tartsuk egyenesen, a monitor pedig legyen szemmagasságban. Két felkarunk lehetőleg testünk mellett helyezkedjen el, könyökünk kb. 90 fokos szögben hajlítva, az asztalra fektetve, alátámasztva – így nem emeljük vállunkat, mely az egyik leggyakoribb probléma a magas asztaloknál. Combunk és lábszárunk körülbelül 90 fokos szögben álljon, talpunk pedig mindenképp érjen le a földre.
Ha valamely pont nem kivitelezhető egyszerűen, változtassunk környezetünkön: emeljük meg úgy a monitort, hogy könyvre, dobozra rakjuk (lehet, hogy nem a leg dekoratívabb megoldás, de legyen fontosabb az egészségünk!). Ha lábunk nem ér le, az alá is rakhatunk bármit, továbbá derekunkat is megtámaszthatjuk egy párnával.

Az sem mindegy hogy min ülünk: válasszunk ergonomikus széket, melynek magassága állítható, nem túl mély az ülése (teljesen hátracsúszva ne vágja térdhajlatunkat!), és a legjobb, ha a derekunkat is támasztja.

Fontos még, hogy időnkét tartsunk egy kis szünetet: mozogjunk, végezzünk például kar- és fejkörzést, álljunk fel és sétáljunk kicsit – menjünk el egy pohár vízért.

allas

Helyes testtartás állva: A testsúlyodat egyenletesen oszd el a talpadon (a nagyujj, kisujj és a sarok alkotta háromszögön). Kis terpeszben állj, lábfejeid vállaiddal egy vonalban legyenek, és előre nézzenek. Állj úgy, hogy mind a két lábadat egyformán terheld – ne váltogasd a testsúlyod, mert úgy ferdül a gerinc is. Ezzel együtt a medencédet kicsit told előbbre, a fenekedet húzd be, feszítsd meg. Húzd be egy kicsit a hasad is, úgy, hogy még kényelmes legyen. A mellkasodat emeld fel, a melleket, mellizmokat domborítsd ki – ezzel nyitottabb állásba kerülnek a bordáid, így a tüdődbe is több levegő jut. A vállaidat kicsit húzd hátra (ne feszítsd meg) és engedd le. A fejed emeld fel, előre nézz, és a nyakad húzd kicsit hátra.


Plusz két fontos tanács:

    1. Hajolás helyet emeljünk!

      A deréktáji fájdalmak kiváltó oka gyakran nehéz tárgy megemelése. Ha tudatosan védjük a gerincünket, akkor ez az ok megelőzhető! Nehéz tárgyakért soha ne hajoljunk le, hanem a következő módon emeljük:

      Álljunk vállszélességű terpeszbe, a gerincünket egyenesen tartva. Billentsük kissé előre medencénket, (homorítsunk kicsit a derekunkkal), csípőnket, térdünket hajlítva ereszkedjünk le a felemelendő tárgyért. Húzzuk minél közelebb magunkhoz azt, úgy, hogy emeléskor a behajlított térdünk ne kerüljön a lábujjak elé – ha nagyon behajlítjuk a térdet, az ízületen belüli fokozódó nyomás károsíthatja a porcfelszínt. Felemelkedéskor fogjuk szorosan a tárgyat, és stabilan helyezkedjünk el, építsünk fel izomfeszülést a használt izmokban. A súlyt folyamatosan emeljük, ne egy rándítással kapjuk fel! A tárgy elmozdításakor/emelésekor ne végezzünk egyidejűleg törzsfordítást. Előbb tartsuk meg a tárgyat felegyenesedve, majd ezután lépésenként forduljunk a célhoz. Eközben tartsuk helyesen magunkat: a mellkast emelve, a vállakat hátra leengedve. Fontos, hogy erőkifejtéskor ne tartsuk vissza a levegőt, lélegezzünk tudatosan, folyamatosan. Ha ez nem sikerül, akkor legalább arra ügyeljünk, hogy az emelést kilégzéssel kössük össze!

    2. Ne hordjunk magassarkút!

      Lábujj- boka-, térd-, hát- és fejfájás, degeneratív elváltozások (kalapácsujj, bügyök, …) – ilyen kellemetlenségeket okozhat a magas sarkú cipő viselése hosszabb távon!

magassarku1Kattints IDE a kép megtekintéséhez nagyobb, eredeti méretben!

Egy magassarkú megemeli a sarkunkat, ezzel testünk gravitációs központja eltolódik. Ennek ellensúlyozására az alsó hátszakasz meghajlik, mire a gerinc addigi helyzete is megváltozik, nyomást gyakorolva a hát és nyak idegekre, állandó fejfájást okozva. Továbbá az Achilles-ín is jelentősen sérül: a sarok megemelésének hatására megrövidül az egész vádli, s később a kinyújtása, a lapos sarkú cipőre való ismételt áttérés fájdalmas lehet. Az egyik legfeltűnőbb, és csúnyább következmény a bütyök (ami nem más, mint a nagylábujjon jelentkező fájdalmas csontkinövés) és a kalapácsujj (mikor a nagylábujj a kisujjak felé meghajlanak, miközben az alapperc jellegzetesen kitüremkedik). A szűk cipők szorítása ezt tovább erősíti, a nagylábujjak ficamszerű elmozdulásához vezetve. További kellemetlen hatások a térd degeneratív ízületi elváltozása (osteoarthitis), krónikus lábközépcsont fájdalom (metatarsalgia), benőtt köröm, és még sorolhatnám!

Ha csak nem muszáj, ne hordj magas sarkú cipőt! Tartogasd a különleges alkalmakra, a mindennapokra pedig viselj kényelmes (egészséges!) cipőt!

Végül egy kérdés, amit magadnak válaszolj meg: A görnyedt, vagy egyenes oldal a vonzóbb? 🙂

tartasvalassz2

Természetesen nem elég a helyes tartás, nagyon fontos az elegendő mozgás is az izmaink karbantartására, és nem is mindig ez okozza a hátfájást, de a leggyakoribb okok között szerepel. Hidd el, ha megszokod te is a helyes tartást, érzékelni fogod a hatalmas különbséget egész szervezetedben, sőt külsődön is! Sok sikert hozzá!

Neked tetszett a cikkem, hasznosnak véled? Ha igen, lájkold, és oszd meg ismerőseiddel!

Alább pedig leírhatod véleményed, vagy kérdezhetsz is tőlem!

Széles repertoárommal (sport, svéd, wellness, alakformáló, mézes, csokis, aromaterápiás masszázs, köpölyözés, tanácsadás) és 100%-ig természetes olajaimmal várlak téged is egy hangulatosan berendezett környezetben, Budapest szívében!

Oldalt a szolgáltatások menüpontban feltérképezheted, mire is számíthatsz ha eljössz hozzám.
Az árak menüpontban tájékoztatlak a jelenlegi áraimról, és aktuális akcióimról.
A galériában vizuálisan is bepillantást nyerhetsz környezetembe, tevékenységeimbe.
A blogomban a bejegyzéseim között böngészhetsz, melyet próbálok minden nap friss írással feltölteni.
A rólam menüpontban személyemről olvashatsz, hogy jobban megismerj az első találkozás előtt.
A Kapcsolat menüpontban megtalálod minden elérhetőségem melyekre szükséged lehet, beleértve közösségi oldalaim is.

2016-11-29T07:51:09+00:00