SMR hengerezés

avagy masszőr helyettesítő, vagy felesleges divathullám?

 

Mi is az az SMR henger?

Egy speciális szivacsból készült henger SMR kivitelezésére. Eddig egyszerű, nem? Na de mi is az az SMR? Angolul self-myofascial release, aminek a jelentése: a saját izompólyánk lazítása. Vagyis az SMR egy olyan önmasszázs, melyet eszköz segítségével könnyedén végezhetünk önmagunkon, egyedül. Tulajdonképpen a földön fekve (támaszkodva, ülve, stb.) gurulgatunk egy hengeren oda-vissza egy egyenletes, lassú tempóban. Ez mind jól hangzik, de van is értelme…?

A testünk összes izma össze van “kapcsolva” az izompólya által, ami egy kötőszövet típus (valószínűleg láttál, sőt, még fogtál is már ilyet: sütésnél egy csirkemellen a felső nyálkás hártya is az). Viszont itt is előfordulhatnak problémák – a csirkénél nem tudom, de nálunk biztosan, például:

  • túlzott mértékű használatnál (túledzés, hirtelen túl nagy súly emelése, …)
  • sérülés esetén
  • gyakori, ismétlődő tevékenységeknél (gépelés, hajolgatás…)

Mint fentebb említettem, az smr hengerezés többek között az izompólyát (fascia) segíti regenerálni, rendszeres használatával pedig fitten tartani. Ezt úgy viszi véghez, hogy amikor a henger belenyomódik az izomba, ott a vérkeringés fokozódik, így juttatva a sejteket oxigénben és tápanyagban gazdag vérhez. Lássuk, milyen előnyökhöz juttathat ez minket:

  • csökkenti a fájdalmat, kitolja a fájdalomküszöböt
  • gyorsítja a regenerációt, gyógyulást.
  • egyedül, segítség nélkül is végezheted
  • növeli a hajlékonyságot és a mozgástartományokat
  • Közvetlenül egy nagyobb intenzitású sport előtt nem csökkenti a teljesítőképességet – ellenben egy statikus nyújtással
  • bizonyos hengerezések “pluszként” erősítik a törzsizmokat

Ez igaz? Igen, ha helyesen alkalmazzuk, a megfelelő ideig, és rendszeresen. Szerencsére már több bizonyítást is kapott az smr hengerezés (linkek a forrásoknál a cikk végén).

 

Hátránya:

  • Természetesen ez nem egy csodaszer! Vannak problémák melyeknél nem hogy segíteni sem tud, még ronthat is a helyzeten (pl.: egy derékfájás, aminél spondyloarthritis áll a háttérben, ott a gerincen való nyomás még súlyosbíthatja az állapotot.). Ezért javaslom itt is, hogy ha huzamosabb ideje van már fájdalmad, keress fel egy orvost, hogy megtudd az okát – hisz a fájdalom csak egy tünet! Ha már tudod mi az oka, már tudod merre fordulj, és könnyebben haladhatsz tovább a gyógyulás útján.

Hogyan használd? – Útmutatóval nem szolgálok, ehelyett arra kérlek, hogy akár egyetlen alkalommal látogass meg egy szakembert (gyógytornászod, masszőröd, személyi edződ – akit tudok ajánlani: Almásy Csilla gyógytornász, Ádám Norbert személyi edző), aki megtanítja neked a hengerezés helyes kivitelezését bármely izmodra, bármely problémádra. Ez azért fontos, mert mint ahogy a hátránynál írtam, vannak esetek ahol ronthat is az állapoton!

Végül egy fontos kérdés: Fáj? Fáj. Az smr hengerezés nem egy simogatós masszázs érzetét kelti. Inkább azt a fajtát hozhatja elő emlékeinkben, ahol épp könyökkel, alkarral nyújtják végig a gerincünk melletti izmokat – keményen. Viszont ahogy a masszázsnál is, ez is inkább a “kellemesen fáj” illetve a “fáj, de ne hagyd abba!” kategóriába sorolható. Szóval ne aggódj, ki lehet bírni, és ne feledd: . 🙂 Természetesen többféle keménységű hengereket is lehet kapni, sőt, van ahol a boltban kipróbálhatod (Pl.: Oriolus med)

 

Masszőr helyettesítő, vagy felesleges divathullám? Feleslegesnek semmiképp sem mondható, hisz egyre több bizonyítást nyer a helyes alkalmazása, ezért ajánlom én is szeretettel mindenkinek! Edzés előtt és után, és otthon is rendszeresen használva tökéletes (főleg) prevenciós eszköz lehet. Viszont a masszőr tudását, és az emberi érintést sem pótolhatja semmilyen eszköz. Szóval a tippem: használj smr hengert rendszeresen, és legyen egy klassz masszázsterapeutád is, akit persze nem naponta, de időnként azért meglátogatsz! 😉

 

Forrás:
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28167176
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11002435
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26618062
ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12370877
blog.nasm.org /ces/foam-roll-low-back/
strengthandconditioningresearch.com /foam-rolling-self-myofascial-release/

Tetszett? Lájkold, és oszd meg!

nevtelen-1-masolataKöszönöm hogy megtisztelsz figyelmeddel! Sziklai Csaba vagyok, gyógy- és sportmasszőr.
Széles masszázs repertoárommal 
(sport, wellness, svéd, anti-cellulit (alakformáló), KoroKanmézes, csokis, aromaterápiás, irodai, jég), kezeléseimmel (köpölyözés, ultrahang, infra, TENS, kinesio tapetanácsadás), és 100%-ig természetes olajaimmal, várlak Téged is szeretettel Budapest szívében a teljesen személyre szabott masszázsodra!

2017-05-17T18:47:30+00:00